TERMÍN: 29. 6. – 13. 7. 2018 (15 dní)
CENA: 10.800 Kč + max. 4 000 Kč za 12 x ubytování ve vlastních stanech (platí se na místě)
V ceně je doprava osob a materiálu, doprovod během trasy, 3x trajekt, program, zajištění kempů a tábořišť. V ceně nejsou kempy a vstupy.
OBTÍŽNOST: lehká
Skupina ostrovů, střežících vstup do Botnického zálivu je pokračováním finské plošiny, kde se kdysi dávno chodilo pěšky. Někdejších vrcholků, nyní ostrovů, je asi 6 500. Jsou holé, skalnaté, někdy porostlé řídkými borovicovými lesíky. Jen několik je obydlených a pokud se týká měst, je na nich jen jedno – Marienhamn. Svou nešťastnou polohou přitahovaly Alandy vojska švédská, ruská, finská, anglická a kdovíjaká. Byly mnohokrát opevněny, demilitarizovány a znovu opevněny.
Poznejte a projděte se s námi severskou přírodou a navštivte města jako Stockholm – Helsinki – Tallin – Rigu.
PROGRAM:
1.den ve 14.00 odjezd od Vikingtouru, přes noc do Rostocku.
2.den trajekt do Trelleborgu, mikrobus do Gränny
Gränna je malé městečko na břehu velkého jezera Vättern. Všude rostou hrušky zvláštní známé odrůdy a kromě toho je město známé také Anrého museem se vším, co souvisí s jeho nepodařeným letem balónem k sev. pólu.
3.den Gränna-Stockholm- Kappelskar
Prohlídka Stockholmu – všudypřítomné jezero Maelaren, takže není poznat co je moře a co sladká voda, Vasa muzeum s válečnou lodí, palác vlády, Skansen a staré město
4.den Trajekt do Marienhamn na Alandu ( 50 km)
Marienhamn – jediné město na ostrovech založil car Alexandr II. a jméno mu dal po své manželce Marii Alexandrovně.
K vidění je Alandské námořnické muzeum, bývalá budova parlamentu, čtyřstěžňová plachetnice POMMERN , která je současně muzeem, výstavka rukodělných prací, jako zpracování ovčích kůží, pletené a háčkované výrobky, mořští ptáci, vyřezaní ze dřeva. Kromě řady přístavů je typické širokými ulicemi, dřevěnými domy a tisíci lípami.
5.až 12.den
Trajekt pluje z ostrov ana ostrov, vždy se vystoupí a ostrov se projde a prohlédne. Mikrobus bude stále k dispozici.
Ostrovy jsou malé, ploché, skalnaté, částečně zalesněné.
Příkladně na ostrově LUMPARLANDU je nejstarší dřevěný kostel souostroví, na DEGERBY je muzeum ze severské sovětsko-finské války.
Na KUMLINGE je skanzen Hermas s budovami ze 16.st. Jinak jsou budovy na ostrovech mnohem mladší.
Na ostrově BRAENDOE, kde žije asi 500 obyvatel je možné prohlédnout pár farem, několik přístavů a hospodářských stavení. Hodně sem jezdí sportovní rybáři z celé Evropy.
Jinak na ostrůvcích je sem tam barevný domek jako chata nebo letní sídlo, domorodci se příliš s turisty nebaví a spíš raději zalezou do domu.
Souostroví patřilo po staletí Švédsku, v r. 1808 připadlo na sto let Rusku. Bylo silně vojensky opevněno, pak opevnění odstraněno, za 1.sv.
války zase opevněno pak opevnění odstraněno. Je to prostě vojensko-strategické území, což dělá obyvatelům jen málo radosti.
13.den Mikrobusem do města Turku
Na pevnině ve Finsku je město TURKU, velké asi jako Brno. Význam slova znamená tržiště a je slovanského původu.
K vidění je známá univerzita a loděnice, kde se staví ty největší lodě na světě. Někdejší švédské město, později hlavní město Finska. Švédové mu říkají Abo, protože Bo je dědina a A je jméno místního potoka. Město mnohokrát vyhořelo, jak se na severu stávalo. Největší atrakcí je hrad, který je víceméně povinný. Stejně tak Katedrála, snad nejdůležitější finský kostel. Námořní muzeum Fórum marinum je pro nás asi nejzajímavější.
Odpoledne odjezd směr Helsinki. Po cestě známé ocelárny ve Fiskars s muzeem a Lohja, rodiště Daniela Lönnrota, otce finského národa. Hanko, nejjižnější finské město, někdejší lázeňské a relaxační místo ruské šlechty a cara. Památné vily z té doby. Kemp.
14.den Helsinki, trajekt do Tallinu
V Helsinkách je největší atrakce pevnost Suomenlina, hala Finlandia, olymp. stadion, červený pravoslavný chrám, moderní kostel ve skále a
lesní čtvrť Tapiola. Trajekt do Tallinu pluje 3 hodiny. TALLIN je hanzovní město původně dánské, švédské, německé a ruské. Podle
toho se také střídá architektura. Staré město je zcela zachovalé a je obehnané zcela zachovalými hradbami i s věžemi a branami. K vidění jsou časté trhy a různé folklorní veselice. Také hrad a bývalé sídlo ruského cara jsou perfektně zachovalé. Zvláštností jsou časté sochy takového pojetí, že
třeba ze země trčí jen hlava, jindy půl těla , jindy ruka apod.
Z Tallinu je to do Brna 24 hodin. Přes Rigu, Kaunas, Waršavu.
15.den RIGA – město s výrazně secesní architekturou, katedrálou, rižským zámkem, Prašná věž, domy Tři bratři a dům Černohlavců jsou skvosty architektury. Město je protkáno sítí kanálů a parků nebývalé rozlohy a úpravy.
Velkolepost městu dodábá veletok Daugava, ústící přímo ve městě do moře.
Příjezd do Brna v pozdní odpoledne.
INFORMACE:
Všichni se vybaví stany, spacáky atd. Dostatek oblečení a pláštěnek je na severu samozřejmostí, stejně jako repelent. Naopak doma necháme čelovku. Pokud budeme skromní, 100 €/os. bude stačit za předpokladu, že stravu si vezeme s sebou.