TERMÍN: 29. 6. – 14. 7. 2024 (16 dnů)
CENA: 14 500 Kč
V ceně je doprava osob a materiálu, trajekty do Skandinávie a zpět, vnitrozemské trajekty, zajištění noclehů, polní kuchyň, vedení, program.
V ceně nejsou vstupy, nocležné v kempech (cena max. 350 Kč/os/noc).
OBTÍŽNOST: střední
Letošní cesta do Norska se vyznačuje, tedy kromě toho, že budeme víceméně pořád pádlovat po moři, také třemi dobrými důvody proč pojedeme právě sem.
Tím prvním bude obeplout na kajaku nejsevernější bod Dánska. Svým činem si tak ověříme, pocity mořeplavců, kteří vyplouvali z Baltu do Severního moře a možná pochopíme, proč se v úžinách Kattegat a Skagerak tolik lodí potopilo. V tomto podivném kraji se ve větru převalují písečné duny s takovou intenzitou, že zavály celé místní osady až po špičku kostela.
Trajektem z Hantsholmu pak přeplujeme do Kristiansandu a to už je skutečně v Norsku. Mikrobusem projedeme k severu údolím řeky Otra a po 230 kilometrech od trajektu sjedeme k mořské hladině v závěru Lyssenfjordu. Celých 9 dnů poplujeme pak na kajacích pobřežními fjordy přes Stavanger a Haugesund do Bergenu. Celková délka plavby je asi 300 km, bude hodně záležet na počasí, větru a jiných vlivech. Samozřejmě pak na zdatnosti a odolnosti skupiny. Jsou kajakáři, kteří by trasu zdolali třikrát rychleji, ale někteří třikrát pomaleji. V souvislosti s reálným počasím nemá tedy žádný smysl filosofovat nad tím, že některá etapa v rozpisu je 35 km dlouhá a že se někomu tedy zdá dlouhá. V každém případě je plavba norskými fjordy z Lyssebotnu do Bergenu pokládána už za pořádnou mořskou tůru pro zdatné a zkušené kajakáře. Počítejte s tím, že plavba zajímavou krajinou Rogalandu mezi malebnými skalnatými ostrůvky , vesničkami a samotami, je tím druhým důvodem, proč se na plavbu vydat. Třetím důvodem je pak seznámení s počátky vzniku norského království roku 872 a to právě ve Stavangeru, kterým budeme proplouvat stejně jako s ostroem Karmoya, někdejšího sídla prvního norského krále Haralda Krásnovlasého a v neposlední řadě také seznámení s cílem naší plavby, městem Bergenem, jehož název pochází ze slova bergvin, horská louka. Někdejší hlavní město Norska se později stalo hlavním městem severského obchodu. Bergenu trvale vévodí pevnost Bergenhus a starý Bergen, Gamle Bergen s převážně dřevěnými domy. Etnografické museum a museum s vykopávkami vikinských artefaktů a muzeum rybolovu doplní naše suchozemské vědomosti. Pak už nás čeká jen 475 km dlouá cesta k trajektu a přes Dánsko a Německo dva dny do Brna.
.
PROGRAM ZÁJEZDU:
1.den odjezd v 7.00 ráno od Vikingtouru, Praha, Dresden, Berlin, Flensburg, Aalborg, Skagen.
Materiál nakládeme předchozí den, sraz v 17.00 na Vikingtouru.
2.den Na kajaku Skagen, východní pobřeží poloostrova kolem nejsevernějšího bodu Dánska mysu Grenen zase na
západní pobřeží do Skagenu. Se štěstím můžeme vidět velryby a tuleně.
Město se chlubí největším rybářským přístavem země a také pestrými domy se žlutou fasádou a červenými
střechami. Raritou je zavátá kostelní věž s názvem Tisandene kirke. Nedaleko města
najdeme někdejší královskou rezidenci Klitgarden.
3.den Přesun na trajekt do Hirtshalsu 25 km a následně 3 hod. plavba do Kristiansandu. Dále 4 hod. jízdy
mikrobusem údolím řeky Otra do Lysebotn, nocleh. Pár chalup v závěru skalnatého fjordu, vodopád, známý
pohled na vklíněný balvan Kjerag.
4. – 5. den První den plavby fjordem Lyssenfjorden, významem světlý, bílý, zářící fjord. Se svými světlými skalami patří
k nejkrásnějším. Dojem kaňonu. Ve třetině plavby dvorec Fjorli s elektrárnou. Kolem potrubí se dá vystoupit na
náhorní planinu s jezerem, celkem 4444 schodů. Dál na kajaku do osady Oanes. Celkem 38 km.
6.den Z Oanes do Svenskabyen na kajaku ( 13 km), kamenité pobřeží, porostlé nízkou vegetací, sem tam samota
nebo rybářská vesnička podivného jména Nesavika, Gronevig, Svenskabyen. Ve Švédské osadě necháme kajaky
a vyrazíme na pěší tůru na jednu z nejznámějších přírodních lokalit Prekestolen – Kazatelnu nad Lyssen-
fjordem. Celkem 6 hodin. Odpoledne kajak do osady Vier s obchodem a malým kempem. 15 km kajak
7. – 8. den Z Vieru kolem ostrova Uskjo do Stavangeru. Stavanger je jedno z nejstarších měst království. Místo, kde král
Harald Krásnovlasý sjednotil zemi velkou bitvou. Bylo to r. 872 u Hafrsfjordu, Kozlím fjordu. Ve městě je
nejstarší norská katedrála, námořní museum, ropné museum, pěší kamenné uličky, starý Stavanger, 173 domů
ze dřeva, v místě historické bitvy 3 obrovské meče – památník.
Nocleh v Mekjarviku, 29 km
9.den Plavba do Foresvik, mezi ostrovy Fjoloy a Sokn proplujeme skalnatým Mastrafjorden, kde jsou mnohé
lezecké možnosti. Jinak louky, skalky, osady, pak nás čeká nejdelší otevřený přejezd z Mortavika do Arsvagen.
Dál kolem pobřeží, podél Bokna-sundet do městečka Foresvik. 35 km.
10.den Plavba přes Kopervik, na kajaku lze připlout téměř ke kostelu. Pobřežím historického ostrova Karmoya, ve
staré norštině míněn ochranný ostrov pro Haugesund. Historicky ostrov norských králů. První král Harald žil
v osadě Avaldsnes. Nedaleko památník Haraldshaugen, Haraldův pahorek.
Celá oblast byla osídlena už 8000 let př.Kr. Doplujeme do kempu v Haugesundu, kemp Haraldhaugen. 30 km.
11.den Plavba dále severním mořem k severu do Valevag převážně Bomla fjordem. Valevag je dnes malé rekreační
středisko s pár hotely, kemping a malebný barevný přístav. Rybáři . 35 km.
12.den Možno navštívit městečko Sagvag, dříve hornické, dnes výroba zvláštních dřevěných člunů pro rybáře. Na
ostrově Stord našli archeologové artefakty z doby bronzové. Samo městečko Fitjar je střediskem víc než stovky
ostrovů a jeho jméno ve staré norštině znamená mohutné louky. V závěru etapy se propleteme mezi
ostrovy do kempu. 32 km.
13.den Plavba do Klokarvik kolem města Storebo, v překladu velký přístav na ostrově Huftaroy. Klokarvik je velký
přístav, a určitě tam bude voda. 34 km.
14.den Plavba do Bergen, Prohlídka. Jedno z nejstarších měst v Norsku, 7 pahorků, výtah pro cyklisty, gamle Bergen,
dřevěné barevné domy, lanovka na kopec za městem, universita, požár 1916, muzeum, soška z Bleiviku, obdoba
naší Věstonické venuše. 32 km.
15.den Cesta mikrobusem do Kristiansandu 470 km., Trajekt do Hirtshalsu / 3 hodiny/.
16.den Mikrobusem 1360 km do Brna
INFORMACE:
Pojedeme mikrobusem s přívěsem na lodě. Mikrobus bude kajakáře doprovázet pokud to bude možné. Rozhodně je ale nutno počítat s několikadenními túrami. V cíli plavby bude mikrobus samozřejmě k dispozici. Nocovat budeme pokud možno ve volné přírodě, částečně v kempech tak, jak je dáno programem.
Stravu si vezeme vlastní, přikupování možné, ale drahé. Počítejte spíš s chladným a možná deštivým počasím. Svléknout se můžete vždycky. Také repelent by neměl ve výbavě chybět.
Ceny jsou v Norsku asi o 10 % vyšší, než je známe v okolních západních zemích. Platí se NOKY, tedy norskými korunami. Získáte je bez problémů. Můžete mít i dolary, € nebo jinou solidní měnu, ale v podstatě vám postačí platební karta.